• Jeuk en irritaties op de hoofdhuid
  • Basische mineraalbaden
  • Haarwortelanalyse

Zink en haaruitval

Zink, een essentieel mineraal

Het lichaam heeft zink nodig om goed te blijven functioneren. Een tekort aan zink kan o.a. leiden tot:
  • Laag libido
  • Verminderde weerstand
  • Lusteloosheid
  • Verminderde smaak
  • Concentratie problemen
  • Slechte genezing van verwondingen
  • Diabetes
  • Groeiachterstand (bij kinderen)
  • Acne problemen
  • Haaruitval
  • Reuma
  • etc.

Zink en haarproblemen

Zink is nodig om zwavel te binden aan de eiwitstructuur van het haar. Een tekort aan zink in het lichaam zorgt er dus voor dat de haren slapper worden.

Zink in voeding

Een gebalanceerde voeding bevat voldoende zink. Zink zit vooral in havermout, pompoen- en zonnebloemzaden, amandelen, groene groentes, vis, vlees, eieren en kaas. 
Toch heeft ongeveer 1 op te 10 personen in Nederland een zinktekort.

Te veel zink

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid zink is ongeveer 25 mg. Teveel zink zorgt ervoor dat het lichaam minder goed koper opneemt, het beschadigd je alvleesklier en eiwitstofwisseling. Voordat je een zink-supplement neemt, is het dus verstandig te weten of je wel een zink tekort hebt.

Testen op zinktekort

De meest eenvoudige wijze om erachter te komen is een smaaktest.

Doe enkele druppels van deze tester op je tong. Heb je een metaalachtige, zware smaak op je tong die langer dan een half uur blijft zitten, dan heb je geen tekort.

Proef je niets, dan heb je een zinktekort. Met een zoete smaak, heb je een groot zinktekort. Een echte aanrader dus!

Bestel onze zink-test en u ontvangt een flesje waarmee u zichzelf en familieleden, vrienden en/of collega's kunt testen.

Zink aanvullen

Heeft u een zinktekort, gebruik dan een zinksupplement dat goed wordt opgenomen.